Ilyen is volt Budapest
A cikk címét egy weboldaltól vettem. Az oldal tulajdonosa, Popovics András magánszorgalomból gyűjti, és adatokkal ellátva publikálja a régi Budapestről készült képeket a fellelhető legrégebbiektől a napjainkban készültekig. A lent látható pár kép, és a hozzá tartozó szöveg az ő gyűjteményéből származik. Ha a képek megnézése után még hiányérzeted marad, a www.ilyenisvoltbudapest.hu oldalon több száz képből válogathatsz.
1880 táján, Reáltanoda utca az Egyetem (Károlyi) utcánál, az Ybl palota.
A Pesti Hazai Első Takarékpénztár irodaépülete.
1880-táján, Ferenciek tere, Szemben az Egyetem (Károlyi) utca és az Ybl palota.
A kép bal szélén az Egyetemi könyvtár.
1890-es évek, Calvin (Kálvin tér) a Vámház körút felé nézve. Villamos még nincs, de lóvasút, az van.
Lovaskocsi is van, sőt vannak...Van kockakő, és itt van már az Ybl Miklós tervezte Danubius kút is 1883-tól.
1880-as évek, Eskü (Március 15.) tér, a Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia, avagy Belvárosi plébániatemplom.
A templom jelenlegi neve: Budapest Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia. Budapest legrégebbi temploma!
1890- es évek vége táján, Géza (Garibaldi) utca a Nádor utca felől.
A háttérben pedig, a még javában épülő Országház.
Ez akár montázsnak is tűnhet, de nem az...
1890-es évek eleje, József (József nádor) tér. Hátérben az akkori Fürdő utca, azaz a mai József Attila utca.
A háttérben a SALGÓ-TARJÁNI KŐSZÉNBÁNYA RÉSZVÉNY-TÁRSASÁG épülete.
1890 után, Vigadó tér. A tér ezen oldalán az Első Magyar Általános Biztosító Intézet székháza.
1890, Pesti alsó rakpart, Ipolyságh (1870) vontató kerekes gőzhajó.
1894, Városház tér. Ma a tér helyén a Piarista tömb található.
1894, Múzeum körút, Kossuth Lajos temetésének idején, azaz 1894. április 1-én.
A tömegközlekedés még lóvasúttal megoldottatott...
1900-as évek eleje, Kossuth Lajos utca a kiszélesítés után.
1900 táján Lipót (Szent István) körút.
1890-es évek, Király utca 47, a Pekáry ház. Átellenben az Avilai Nagy Szent Teréz-plébániatemplommal.
1898, Kerepesi (Rákóczi) út. Nevezhetnénk akár Blaha Lujza térnek is, de a tér csak 1918-tól Blaha Lujza tér.
A szemben lévő épület a Pesti Hazai Első Takarékpénztár Erzsébet körúti palotája (1892).
Tetején Hermész (más néven Merkúr). A domborművek a ház tetején minimum elképesztőek!
1893, Népszínház utca (Blaha Lujza tér).
A Népszínház utca a Rókus kórház falától vette kezdetét, ami ekkoriban Flór (Márkus Emília) utca volt.
A háttérben a Magyar Királyi Technologiai Iparmúzeum épülete.
Jobbra, az árnyékban a későbbi "Sajtóház". A kandeláberek még gázlámpákat tartanak.
1880-as évek, József körút még igen-igen alakulóban.
Az első (alsószedős) villamosvágányok lefektetése.
1870, Belváros, Ferenciek tere, A Pesti Ferences templom, avagy más néven az Alkantarai Szent Péter Templom.
A templom előtt a Néreidák kútja, vagy Najádok kútja.
1890 táján. A Deák Ferenc tér a Vilmos császár út kereszteződésnél kockakővel,
konflissal, lóvasúttal, lovaskocsival, kandeláberrel.
1873, Deák tér.
A Deák téri evangélikus templom Pollack Mihály tervei alapján épült 1799-1808-ig.
1850-es évek, Kirakodó tér és a Lánchíd.
1860-as évek, Víziváros, a mai Ybl Miklós tér.
A jobboldali házsor helyén épült meg később a Várkert Bazár.
1875 táján, Lánchíd utca és fölötte a Budai vár.
Szentháromság tér, a Mátyás-templom (Nagyboldogasszony-templom) - ritkábban Budavári koronázótemplom -
Schulek Frigyes-féle átépítése.
1902. A Főherceg Albrecht út (Hunyadi János utca).
A Halászbástya alulnézetben és éppenhogy készen.
A Halászbástya Schulek Frigyes tervei alapján épült: 1895 és 1902 között neoromán stílusban.
1902. Ekkor még Lánchíd tér a neve.
Valami mennyei nyugalom árad a mai Clark Ádám tér egyik oldalában.
1900-as évek eleje, Főherceg Albrecht (Hunyadi János) út, Steden-Nagy Mária villája.
1882-ben adták át, még a Halászbástya Schulek Frigyes által tervezett átépítése előtt
Lukse-Fábry Béla tervei szerint.
1912, Döbrentei tér, Erzsébet híd budai hídfő. Villamos még nincs, de hintó és kézikocsi, az van (volt).













